Arbets-
tillstånd för arbetsgivare
Arbetstillstånd för arbetsgivare
Söker du jurist, advokat till arbetstillstånd i Stockholm, Spånga, Vällingby, Järva, Kista, Rinkeby, Tensta, Uppsala, Norrtälje, Västerås har du kommit rätt. Vi har god erfarenhet av att hjälpa företagsklienter med arbetstillstånd för sina anställda.
För att få arbetstillstånd måste man ha en anställning och kunna visa upp ett anställningsavtal. Arbetstillståndet ska vara klart när man reser in till Sverige.
För att få arbetstillstånd måste arbetstagare ha;
Arbetsgivare måste ha tecknat sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för den anställde när man påbörjar anställningen.
steg för steg att skaffa arbetstillstånd
Vi har god vana av att hjälpa våra företagsklienter med att ansöka om arbtstillstånd hos Migrationsverket. Migrationsverket har dessutom mycket bra information på sin hemsida vilket ni finner här.
Det första steget är att annonsera ut tjänsten under minst 10 dagar inom EU/EES. Det kan man göra på Arbetsförmedlingen. Detta måste ha skett innan anställningsavtal undertecknas.
Steg två är att skapa ett anställningserbjudande och och ge berörd facklig organisation möjlighet att yttra sig över ansökan. I anställningserbjudandet lämnar arbetsgivaren uppgifter om anställningen, arbetstagarens namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och e-postadress.
Därefter får arbetstagaren ett mejl med information om anställningen och ska då kontrollera att uppgifterna stämmer med vad arbetsgivaren och arbetstagaren kommit överens om. Dokument, anställningsavtal och passkopia ska bifogas i detta steg.
Därefter kan Migrationsverket påbörja handläggningen av ärendet.